De siste undersøkelsene viser nå at Google+ er det nest største nettsamfunnet i verden, målt i antall aktive brukere. Google+ har altså allerede rukket å bli større enn Twitter. (Facebook er fremdeles overlegent størst, men øker langt langsommere enn det Google+ gjør. I flere land er det også målt en fallende tendens for Facebook.) Min erfaring er dog, til tross for dette, at folk flest mener at Google+ er et dødt sted, hvor det skjer lite. Jeg tror jeg forstår hvorfor mange har denne oppfattelsen, og skal i dette innlegget forsøke å vise hvordan ferske brukere raskt kommer i gang på nettstedet.

Google+ sammenlignet med Facebook:

Før jeg setter i gang med forklaringen vil jeg bare gi deg forskjellen mellom disse to sosiale nettverkene.

Hvorfor skal jeg bruke Google+?

Den store forskjellen ligger i følgende:

Der Facebook handler om å sniktitte på nære og fjernes dagligliv handler Google+ om å inspirere og la seg inspirere, det handler om siste nytt om ting som er viktig for deg (utover hva naboen gjør) og det handler om hele tiden å oppdage mer av hva vår fantastiske verden har å by på. Det handler kort sagt om deling av kunnskap. -Og delingen kan man gjøre skriftlig (som poster), med bilder eller videoer, med såkalte hangouts (mange mennesker som deltar samtidig i videokonferanser), eller man oppretter og melder seg inn i grupper som fungerer som diskusjonsforum.

På Facebook har du interaksjon med folk du kjenner, mens du på Google+ blir kjent med nye mennesker med samme interesser som deg selv.

Som John Holme så fint sa det: Innholdet på, bruken av og hensikten med Google+ er langt mer sofistikert enn Facebook og Twitter.

-Og bare så det er sagt: Selv om jeg personlig har valgt å forlate Facebook er det ikke nødvendigvis slik at Google+ er en erstatning for Facebook for deg.

Kan jeg se hva vennene mine poster?

Du har ikke venner i samme forstand som du har på Facebook. På dette området ligner Google+ mer på Twitter, ved at du følger mennesker (eller sider) du finner interessante. Det er ingen krav om at de du følger må følge deg tilbake, og man sender heller ikke venneforespørsler.

De du følger kategoriserer du i såkalte kretser. (Du kan naturligvis ha en krets kalt Venner.)  På den annen side har kretsene også en annen funksjon, nemlig den at de hjelper deg å sortere hvem som får se dine respektive poster. Du definerer, før du publiserer innlegget ditt, hvilke kretser du vil skal ha tilgang til det.

Så for å svare på spørsmålet: Har den du følger lagt deg til i en krets og vedkommende deler en post med den kretsen vil du kunne se posten. Alternativt vil du også kunne se posten hvis den du følger velger å publisere posten offentlig. (For å illustrere kan du kaste et blikk på profilen min. Du vil se at jeg har noen offentlige poster, men brorparten av det jeg har skrevet er skjult for deg, ettersom jeg har delt postene med utvalgte kretser. Innleggene hvor jeg spør de i husstanden om vi skal ha pizza til middag har jeg kun delt med kretsen jeg har kalt Hjemme, ettersom det er få andre jeg tror har interesse av å få et slikt innlegg i strømmen sin.)
Hvis vedkommende du følger deler et innlegg med en krets du ikke er i vil du ikke kunne se posten.

Et eksempel på administrasjon av kretser:

Kretser i Google+

Kretser i Google+

Dette er Google, er det ikke fullt av reklame på Google+?
Det er ingen reklame eller annonser på Google+ (iallefall ikke ennå).
Har jeg de samme begrensningene når det gjelder formatering av tekst som det er på Facebook?

På Google+ er det ingen begrensning i hvor langt innlegg du kan skrive (ikke som jeg har oppdaget), og du har flere formateringsmuligheter når det gjelder teksten. Eksempler på dette er:

  • Linjeskift (Ja, du kan faktisk gjøre teksten din mer lettleselig ved å bruke linjeskift.)
  • Fet tekst. Alt mellom to * gir *fet tekst* (stjernesymbolene vil naturligvis ikke synes i det publiserte innlegget).
  • Kursiv. Alt mellom to _  gir _tekst i kursiv_.
  • Gjennomstreket tekst. Alt mellom to – gir –gjennomstreket tekst-.
Kan jeg sende private meldinger til noen?

Utover det at Gmail er tett integrert mot Google+ finnes det ingen innboks tilsvarende den man har på Facebook.

Det er derimot ingenting i veien for at du ikke kan dele et innlegg med kun én (eller noen utvalgte) person(er).[/acc_item] [acc_item title=”Kan jeg profilere bedriften eller hobbyprosjektet mitt på Google+?”]Du oppretter såkalte sider på Google+ for slike ting. Og akkurat nå ryktes det at Google har planer om å gjøre det mulig å synkronisere disse sidene med den informasjonen man får opp når man søker på f.eks maps.google.no (og sikkert også andre steder).  Søk opp bedriften din på maps.google.no for å se hva jeg snakker om. Om ikke lenge får du trolig opp et treff a lá dette (hvis du har opprettet en side):

Sider i Google+

Sider i Google+

Hvordan håndteres bilder?

For det første kan du laste opp bilder av langt høyere kvalitet på Google+ enn du kan på Facebook. Nylig lanserte de også en zoom-funksjon hvis bildene er ekstra store. Om ønskelig kan du bruke Google+ til å ta backup av bildene du tar med mobilen din. De lastes da automatisk opp til en privat bildemappe kun du har tilgang til i Google+.

Du kan i tillegg dele bilder (og videoer) fra Google Drive/Disk/Docs (kjært barn har mange navn?), like enkelt som du deler bilder fra harddisken eller telefonen.

Kan jeg tagge folk i bildene?
Tagg i vei, men gjør det med tungen rett i munnen. Er bildet delt offentlig kan alle se taggen (som på Facebook).
Er det noe som koster noe på Google+?
I rene kostnader? Nei. Og i motsetning til på Facebook er det ikke mulig å kjøpe seg til innlegg i strømmen din.
Hva med invitasjoner til events, fungerer det?
Naturligvis. Det fungerer knirkefritt.
Kan jeg spille spill på Google+?
Det er spill på Google+, men ikke på langt nær så mange som det er på Facebook. På den annen side blir du heller ikke spammet ned av spillforespørsler (så sant du ikke spesifikt ber om det).
Jeg finner ingen (norske) med mine interesser, hva gjør jeg?
Da blir du pionér! Sjansen er stor for at det allerede finnes aktive “samfunn” inne på Google+ som allerede omhandler emner du bryr deg om. -Men skulle du av en eller annen grunn være førstemann ute tar du selv initativet. Skriv noen poster om det du er opptatt av, opprett en gruppe som tar for seg emnet ditt og invitér folk du tror kan ha interesse av den.
Noe er vel dårlig med Google+?
Ja, nettstedet har noen utfordringer. Jeg lister de i tilfeldig rekkefølge her:

  • Det er vanskelig å vite når man skal kommunisere på engelsk, og når man skal kommunisere på norsk.
  • Det er fremdeles en overvekt av mannlige (aktive) brukere.
  • Selv om veksten er stor er den fremdeles for langsom.
  • Det er altfor mange som popper innom, blir skuffet fordi det ikke er likt Facebook, og forlater det igjen.

Hvordan komme raskt i gang med Google+?

Det er jo dette jeg egentlig skulle skrive om… Jeg tar det punktvis: (Google+ kan være overveldende ved første øyekast, men er egentlig ganske enkelt. Bare følg oppskriften under til punkt og prikke…)

  1. Kast et raskt blikk på deg selv og definér interesseområdene dine. (Denne øvelsen er ikke nødvendig, men litt selvinnsikt skader aldri!)
  2. Registrér deg på Google+ med en så utfyllende profil som mulig. Sett inn et profilbilde, og beskriv deg selv, gjerne  på både norsk og engelsk.
  3. Meld deg inn i denne gruppen og si Hei. (Dette er en skikkelig kickstart. Du møter raskt nye mennesker, samtidig som du like raskt oppdager den hyggelige tonen på Google+)
  4. Opprett kretser som differensierer på interesser, språk og intimitet, og fyll de med personer som er aktive eller betyr noe for deg i dag.
  5. Finn grupper som omhandler dine interesser, geografisk tilhørighet eller annet relevant.
  6. Del innlegg med andre.

Vær hyggelig og oppdag en fantastisk verden.

Velkommen til Google+! 🙂

Oppdatering I: Her er et lite utvalg av forskjellige (åpne) norske grupper på Google+. (Igjen, takk til John Holme)
Oppdatering II: Morten Myrstad har holdt foredrag om Google+, og “lysbildene” hans (som dannet grunnlaget) er vel verdt å lese.
Oppdatering III: Som den meget aktive ambassadøren av Google+, nemlig Ivar Choi Espedalen påpeker i en post; man finner naturligvis mye informasjon på Google+’ hjelpesider.

Legg igjen en kommentar