OBS! Informasjonen her kan være utdatert!

Denne artikkelen er mange år gammel, og mye kan ha endret seg siden den ble skrevet. Vær kritisk, og sjekk også andre kilder.

E-postprogrammet Thunderbird kjører

Dette er del 3 i artikkelserien Hvordan sette opp en super Windows-pc med bare gratis programvare.

I denne delen skal vi sette opp en epostkonto og kalender hos Google (Gmail), og gjøre så dette kommuniserer via IMAP med epostprogrammet Mozilla Thunderbird.


Du har muligens allerede lest del 1del 2del 4del 5,   del 6 og del 7 i denne artikkelserien, som har som målsetning å få de som er helt ferske foran datamaskinen til å klare å sette opp en datamaskin litt utenom det vanlige. Innledningen er den samme her. (Har du allerede lest innledningen i en av de andre artiklene i serien kan du klikke her for å gå direkte til det denne delen av artikkelen handler om, eller du kan klikke her for å gå til listen over programmer jeg laster ned og tar i bruk i denne artikkelserien.)

Prosessen, steg for steg

Innledning

Målet med denne artikkelserien er som følger:

  • Forklare hvilke programmer det er greit å fjerne fra en nyinnkjøpt datamaskin.
  • Forklare hvilke programmer jeg installerer på en nyinnkjøpt datamaskin.
  • Forklare hvordan jeg konfigurerer programmene jeg har installert.
  • Vise hvordan og hvilke kosmetiske endringer jeg gjør i Windows Vista.

Forkunnskaper som er nødvendige for å kunne følge handlingene i disse artikkelene er at man vet hvordan man bruker mus og tastatur, i tillegg til at man vet hvordan man installerer og avinstallerer programmer

Ønsker du å lære mer om hvordan man installerer et program kan du klikke her for å lese om emnet.

Tiden det tar å gjennomføre alt i denne artikkelserien er fem til seks timer, avhengig av hvor raskt du arbeider og hvor rask internettilkobling du har. Resultatet er vel verdt arbeidet! (Det er ikke slik at du må gjøre alt jeg har beskrevet her, og det er heller ikke slik at du må gjøre det i den rekkefølgen jeg har satt opp.)

Du følger denne veiledningen på eget ansvar og risiko!

Bare så det er sagt med en gang: Noe av det vi omtaler her forutsetter at du har en lovlig versjon av Windows. (Er maskinen din splitter ny burde ikke det være noe problem.) Jeg kommer for øvrig til å bruke en Asus-maskin som eksempel gjennom denne artikkelen. Har du en annen type maskin kan det du bør fjerne være annerledes, mens det du skal installere vil være det samme.

Når man kjøper en ny datamaskin er det ikke bare operativsystemet som kommer ferdig installert. Produsenten har gjerne inngått samarbeidsavtaler med forskjellige programvareselskap, og disse benytter sjansen til å promotere egne produkter ved å tilby prøveversjoner man må betale for etter en viss tid. I tillegg legger gjerne pc-produsenten ved egenprodusert programvare, for å dekke behov du ikke visste du hadde.

Stort sett alt av dette avinstallerer jeg og erstatter med gratis programvare fra Internett, eller jeg erstatter det ikke i det hele tatt, og savner det heller ikke.

Eksempler på programvare jeg avinstallerer er testversjoner av Antivirus, testversjoner av microsoft Office samt småprogrammer som (fortsatt med Asus-maskinen som eksempel) ASUS Net4Switch, ASUS MultiFrame, ASUS LifeFrame2, ASUS Power4 Phone og Instant Fun PLUS.

Disse sistnevnte småprogrammene varierer fra produsent til produsent, men stort sett opplever jeg at de ikke har noen annen funksjon enn å gjøre oppstarten av pc'en tregere.

 

Programvaren jeg installerer er følgende (Alt er gratis å bruke så lenge det er til privat bruk)

Fremgangsmåten til disse programmene er forklart i del 1 av artikkelserien:

  • AVG Anti-Virus Free Edition fra Grisoft (Kan lastes ned herfra)
  • Windows Defender fra Microsoft mot Spyware (Hvis du har XP. I Vista er en enda bedre versjon inkludert.) (Kan lastes ned herfra)
  • RocketDock programstarter fra PunkSoftware (Kan lastes ned herfra)

---

Fremgangsmåten til disse programmene er forklart i del 2 av artikkelserien:

  • Opera nettleser fra norske Opera (Kan lastes ned herfra)
  • Firefox nettleser (Kan lastes ned herfra)

---

Fremgangsmåten til disse programmene er forklart i del 3 av artikkelserien:

  • Thunderbird epostbehandler (Kan lastes ned herfra) Settes opp med en Gmail konto (IMAP) sammen med Google Kalender.

---

Fremgangsmåten til disse programmene er forklart i del 4 av artikkelserien:

  • IE7Pro som forbeder Internet Explorer (Kan lastes ned herfra)
  • Windows Essentials Codec Pack som gjør at du slipper å installere RealPlayer og Apple Quicktime (Windows Essentials Codec Pack med Media Player Classic kan lastes ned herfra)
  • 7-Zip kompresjonsprogram (Kan lastes ned herfra -Per i dag skal du normalt sett velge 32-bits versjonen)
  • PrimoPDF som lager pdf-dokumenter fra Nitro PDF Inc. (Kan lastes ned herfra)
  • Glary Utilities fra Glarysoft -Vedlikeholdsverktøy (Kan lastes ned herfra)

---

Fremgangsmåten til dette programmet er forklart i del 5 av artikkelserien:

  • OpenOffice (2.3.1) som er en gratis pakke med kontorprogrammer. (Tilsvarer Microsoft Office) (Kan lastes ned herfra)

---

Fremgangsmåten til disse programmene er forklart i del 6 av artikkelserien:

  • Foxit Reader PDF-leser fra Foxit Software (Kan lastes ned herfra)
  • Google Earth fra Google -hele jordkloden (og verdensrommet) i bilder (Kan lastes ned herfra)
  • Picasa fra Google -bildearkivering og behandling (Kan lastes ned herfra)
  • Paint.Net bildebehandling (Kan lastes ned herfra)
  • Screamer Radio (OBS! Last ned betaversjonen!) fra David Zidar (Kan lastes ned herfra)

 

Hvis maskinen jeg setter opp er min egen installerer jeg også en del annen, glimrende gratis programvare, men mye av det overlapper programmene nevnt over, eller er i overkant avanserte å bruke hvis du er i målgruppen til haagenrud.net.


Gmail og IMAP på Thunderbird

Epostprogrammet Mozilla Thunderbird

Mozilla Thunderbird er utviklet av de samme som lager Firefox. Det er et veldesignet program, som er enkelt å sette opp og trygt å bruke. Det har innebygget filter for søppelpost, og, som til Firefox, finnes det mange utvidelser.

I denne veiledningen skal vi sette opp epostprogrammet sammen med en epostkonto fra Google, nemlig Gmail. Denne setter vi opp som IMAP (Mer om dette lenger ned i veiledningen.). Vi skal også opprette en kalender hos Google. Også denne skal vi benytte oss av i Thunderbird. I tillegg skal vi installere noen andre utvidelser til Thunderbird. Fremgangsmåten er som følger:

  1. Opprette en konto hos Google
  2. Opprette en kalender hos Google
  3. Installere Thunderbird
  4. Sette opp Gmail-kontoen som IMAP i Thunderbird
  5. Installere norsk ordbok
  6. Installere utvidelsen Image Zoom
  7. Installere utvidelsen Contacts Sidebar
  8. Installere utvidelsen Lightning
  9. Installere utvidelsen Provider for Google Calendar
  10. Sette opp Google-kalenderen i Thunderbird
  11. Opprette en RSS-konto
  12. Abonnere på et RSS-feed

Gmail

Sannsynigvis har du allerede en epostadresse, ettersom du har Internett, og leverandøren der ofte tilbyr epost sammen med nettlinjen. Du har kanskje noe a lá halv-fl@online.no, eller halvfl57@c2i.net. (Ingen av disse epostadressene eksisterer, såvidt jeg vet, i virkeligheten!)

Sannsynligvis bruker du i dag Windows Mail til å lese og skrive epost, og denne er satt opp med pop3 mot Telenor Online.

(Det kan også tenkes at du er vant til å lese eposten din på Internett i dag, ved at du besøker f.eks online.no og logger deg inn der. I utgangspunktet fungerer Gmail på samme måte, ved at man logger seg inn fra google.no.)

Noe som er viktig å forstå før vi forklarer hvorfor vi velger en konto fra Gmail er forskjellen på IMAP og POP3. (Hopp over dette og ta meg direkte til hvordan vi setter det opp! (Klikk her))

Forestill deg dette (Som er et POP3-oppsett):

Vi later som at min epostadresse er meg@haagenrud.net og din epostadresse er deg@online.no. La oss nå se hva som skjer når jeg sender en epost hvis din epostleser er satt opp som Pop3:

  1. Jeg sitter i Oslo, skriver en epost til deg, og klikker "Send".
  2. Min datamaskin sender over eposten med informasjon om hvem som er mottager til datamaskinen hvor haagenrud.net er installert (Min epostserver). Epostserveren min står tilfeldigvis i USA.
  3. Min epostserver finner ut hvilken maskin online.no er installert på og sender eposten dit, sammen med informasjon om endelig mottager. Deretter sletter den eposten fra haagenrud.net.
  4. Du starter ditt epostprogram og klikker "Send/Motta".
  5. Din datamaskin kontakter datamaskinen hvor online.no er installert (Din epostserver) og spør om det er noe post.
  6. Online.no svarer at ja, det er det, jeg sender det over. Etter at den er sendt slettes eposten fra online.no.
  7. "Pling" sier det i datamaskinen din når eposten er overført fra online.no til deg.

Hvor finnes eposten jeg har sendt deg? Jo, den er nå to steder, nemlig på min datamaskin (I sendtmappen), og på din datamaskin (I innboksen.)

La oss nå si at du skal ut og fly, er på Gardermoen, og brått MÅ lese eposten jeg sendte deg, og du har ikke med deg datamaskinen din. Hva gjør du? (Naturligvis ingenting, der intet finnes har keiseren tapt sin rett...)
La oss nå si at du faktisk har med deg datamaskinen til Gardermoen, men i det du tar den frem for å lese eposten blir den stjålet. Hva gjør du? (Se svaret over...)
La oss nå si at datamaskinen din går i stykker, og du må lese eposten jeg sendte. Hva gjør du? (Du har naturligvis tatt backup, så det er ikke noe problem...?)
Du ser poenget, selvfølgelig. -Og å stole på at hvis eposten er borte fra din maskin så kan du bare ringe meg er ikke lurt. Jeg kan jo ha slettet den for lenge siden. -Eller ha hatt nøyaktig de samme problemene som deg.

Settingen over var et POP3-oppsett.

Hva så med IMAP?

Fortsatt later vi som at min epostadresse er meg@haagenrud.net og din epostadresse er deg@online.no. La oss nå se hva som skjer når jeg sender en epost hvis din (og min) epostleser er satt opp som IMAP:

  1. Jeg sitter i Oslo, skriver en epost til deg, og klikker "Send".
  2. Min datamaskin sender over eposten med informasjon om hvem som er mottager til datamaskinen hvor haagenrud.net er installert (Min epostserver). Epostserveren min står tilfeldigvis i USA.
  3. Min epostserver finner ut hvilken maskin online.no er installert på og sender eposten dit, sammen med informasjon om endelig mottager. Deretter lagrer den eposten i sendtmappen på serveren.
  4. Du starter ditt epostprogram som automatisk viser innholdet i mappene dine på datamaskinen hvor online.no er installert (Din epostserver).
  5. Pling" sier det når din datamaskin oppdager at det er uleste epost i mappene.
  6. Epostmappene hos deg er nå bare et sanntids speilbilde av det som ligger på epostserveren.

Hvor finnes eposten jeg har sendt deg? Jo, den er nå (tilsynelatende) fire steder, nemlig på min datamaskin (I sendtmappen), på min epostserver, på din epostserver og på din datamaskin (I innboksen.)

Det som er viktig her er at eposten ligger på epostserveren din. Med IMAP ligger faktisk ALL eposten din på serveren. -Det er faktisk slik at alt du gjør i epostprogrammet ditt automatisk også skjer samtidig på epostserveren. Lager du en ny mappe du ønsker å oppbevare epost i blir mappen automatisk også laget på epostserveren. I situasjonene på Gardermoen over, kunne du med IMAP som oppsett brukt en hvilken som helst datamaskin (forutsatt at den er tilknyttet Internett) til å lese eposten din. Det fine med det hele er at du faktisk ikke er nødt til å være tilknyttet Internett på maskinen du har installert Thunderbird for å lese epost du har mottatt tidligere! (Mer om dette senere i veiledningen.)

Men, det er også ulemper forbundet med IMAP kontra POP3.

For det første er det måten du mottar epost på. Med POP3 sier det "Pling" i dét hele eposten, med vedlegg og alt, har kommet inn i innboksen i Thunderbird.

Med IMAP derimot synkroniserer Thunderbird seg med serveren (hele tiden), men bare når det gjelder headinger og tekst i epostkroppen. Oppdager Thunderbird en heading den ikke har sett før viser den seg som en ny melding i innboksen, og samtidig sier det "Pling". La oss nå si at denne eposten har et vedlegg. Dette vedlegget blir først flyttet fra epostserveren og over til deg i det du trykker på meldingen for å lese den. Er vedlegget stort, og du har en treg Internett-tilknytning så kan det ta tid før du ser det.

Den andre ulempen er at epost tar plass. Når all eposten din lagres på din egen datamaskin er det bare lagringsplassen der som er begrensingen.

Når du bruker IMAP er du plutselig prisgitt lagringsplassen du har fått tildelt av de som eier epostserveren, og det kan være et problem! Har du f.eks en standard epostkonto fra Online (Som støtter IMAP) har du 100Mb lagringsplass (Tilsammen, for både sendte og mottatte eposter.). Tro meg, det er ikke mye! Riktignok kan du betale i underkant av firehundre kroner ekstra i året, og så får du 1Gb (1000Mb), men hvorfor gjøre det når du i stedet kan få 6Gb (6000Mb) GRATIS fra Google?

Ok, dette ble mye tekst, men forhåpentligvis ser du nå årsaken både til at vi skal bruke IMAP og Google som epostleverandør.

Få en epostkonto fra Google

Start yndlingsnettleseren din, gå på google.no og klikk øverst i høyre hjørne, hvor det står Logg inn. Klikk deretter på Gmail i det neste vinduet. (Se bildet under.)

I det neste vinduet må du klikke nede til høyre, hvor det står Registrer deg for Gmail. Deretter må du fylle ut skjemaet om kontoinformasjonen din.

Her er punktene du må fylle ut:

  • Fornavn
  • Etternavn
  • Ønsket påloggingsnavn Dette blir epostadressen din (påloggingsnavn@gmail.com). Forsøk med forskjellige varianter av navnet ditt, og se om det er ledig ved å klikke på knappen Sjekk tilgjengelighet. Du må ikke bruke æ, ø eller å i påloggingsnavnet!
  • Passord Her må du skrive inn passordet ditt, som må være på minst 8 tegn. For å lære deg hvordan du lager deg et godt passord kan du lese mer her.
  • Skriv inn passordet på nytt
  • Husk meg på denne datamaskinen Det kan være praktisk å la det stå en hake her hvis du sitter på din egen, private datamaskin.
  • Aktivere nettlogg Denne funksjonen er både fin og skummel. Alt du søker på blir loggført og kan søkes opp igjen senere. Samtidig bygger Google opp en profil om deg, som i utgangspunktet brukes til å lage målrettet reklame på Google-sidene. Personlig fjerner jeg denne haken.
  • Sikkerhetsspørsmål Skulle du glemme passordet ditt brukes denne funksjonen for å få bekreftet at det er deg Google faktisk hjelper til å logge seg inn allikevel. Klikk på Mer informasjon for å lese mer om dette.
  • Svar Dette er naturligvis svaret på spørsmålet over. (Et svar bare du kjenner til.)
  • Sekundær epostadresse Her bør du skrive inn en annen epostadresse du disponerer (f.eks fra Online.no). Dette vil nemlig være den eneste måten Google kan kontakte deg på hvis det skulle være et eller annet med Gmail-kontoen din. (Har du ingen annen epostadresse skriver du ingenting her.)
  • Plassering Jeg antar at dette må fylles ut bl. annet for at Googles epostservere skal kunne gi deg riktig klokkeslett og datoer.
  • Ordbekreftelse Skriv inn ordet du ser i bildet. Dette er et verktøy laget for å forhindre at dataprogrammer oppretter tusenvis av epostkontoer automatisk (som kan brukes til søppelpostutsendelse.)
  •  Vilkår for bruk Les igjennom og godkjenn (hvis du ønsker å fortsette) eller avslå vilkårene google setter. Resten av denne artikkelen er basert på at du godkjenner vilkårene...

Når skjemaet er fylt ut klikker du på at du godtar vilkårene. Et nytt vindu vil åpnes, og her klikker du oppe til høyre, hvor det står Jeg er klar, vis meg kontoen min.

Gratulerer, du har fått deg Gmail-konto! 🙂

 

Siden du nå er innlogget på Gmail kan vi gjøre et par innstillinger med én gang; Klikk på Innstillinger oppe i høyre hjørne (ved siden av der du ser epostadressen din). I det nye vinduet som åpnes klikker du på Videresending og POP/IMAP. (Se bildet under.)

Ganske langt ned på siden vil du se det står IMAP-tilgang. Sett en hake der det står Aktiver IMAP og klikk Lagre endringer. (Se bildet under.)

Som du ganske sikkert har forstått har du nå gjort det slik at du kan bruke Thunderbird til å lese Google-epost med IMAP-tilgang.

Da er vi ferdige med å sette opp Gmail-kontoen din! -Men, ikke forlat Gmail riktig ennå, vi skal nemlig sette opp kalenderen i samme slengen.

 


Google Kalender

Google har utviklet en helt fantastisk online kalender. La oss koble den også opp mot Thunderbird. Først må du registrere kalenderen, og dette gjør du ved å klikke på Kalender oppe i venstre hjørne når du er inne i Gmail-kontoen din.

I det nye vinduet som åpner seg er alt allerede fylt ut riktig siden du fortsatt er innlogget på Gmail. Klikk på Fortsett.
Google-kalenderen din er nå opprettet. Nå kan du, hvis du vil, logge deg av fra Google, for det er en stund til vi skal inn der igjen.


Mozilla Thunderbird

Så har vi kommet dithen at vi laster ned og installerer Thunderbird. Programmet kan lastes ned herfra.

Installér programmet på vanlig måte og start det opp.

Når du starter opp Thunderbird for første gang vil du bli møtt med et vindu hvor du blir tilbydd å importere epost og adressebøker. Svar nei til dette, og klikk Neste.


Vi ønsker å sette opp en Gmail-konto, så det kunne vært fristende og velge alternativet Gmail i neste sprettoppvindu, men det skal vi ikke gjøre. La valget E-post være merket av, og klikk Neste.


I neste vindu fyller du inn navnet ditt og epostadressen du opprettet på Google og klikker deretter Neste.


Det som er viktig å få med seg her er at du skal merke av for IMAP og ikke POP. Deretter skriver du inn imap.gmail.com som Innkommende tjener og smtp.gmail.com som Utgående tjener. Klikk deretter Neste.


Skriv inn brukernavnet ditt for både Innkommende og Utgående epostserver. I begge tilfeller er det hele epostadressen din. Klikk deretter Neste.


I dette vinduet kan du bare la ting være som det er og klikke neste, eller du kan skrive det du vil. Klikk deretter Neste.


I det siste vinduet ser du en oppsummering av informasjonen du har lagt inn. Ser det riktig ut klikker du Fullfør, hvis ikke klikker du Tilbake og korrigerer feilene.


Nå er Gmail-kontoen din opprettet i Thunderbird, men du kommer til å få en feilmelding om tidsavbrudd, ettersom vi må gjøre noen små endringer før det er helt oppe og går. Bare klikk OK på feilmeldingen, og klikk deretter på Verktøy->Kontoinnstillinger oppe på toppen av Thunderbird.


I vinduet som åpnet seg gjør du endringer som tilsvarer det som er merket med gult i blidet under. (Portnummeret er 993) klikk ok når du er ferdig!


Til venstre, et stykke ned i vinduet ser du det står Utgående SMTP-tjener. Klikk der, klikk deretter på Rediger til høyre i vinduet. I det nye, lille vinduet som åpner seg gjør du endringer tilsvarende det som er merket med gul i bildet under. (Portnummeret er 587) Når du er ferdig kan du klikke OK to ganger, og Gmail-kontoen din er satt opp!


Nå kan du forsøke å klikke på Hent nye oppe til venstre i Thunderbird. Hvis alt er gjort riktig skal det sprette opp et lite vindu som ber deg om et passord. Dette er passordet du brukte da du opprettet Gmail-kontoen din. Husk også å sette en hake nede til venstre i det samme lille vinduet, hvor Thunderbird tilbyr seg å huske passordet ditt, så slipper du å måtte skrive det inn hver gang du vil sjekke om det er noe ny post!

Får du derimot en feilmelding som sier at du har tidsavbrudd (som du fikk i sted) kan det være at brannmuren på pc'en din ikke slipper igjennom ThunderBird. For å sjekke dette, klikk på Startknappen og skriv inn brannmur i linjen rett over startknappen. Det vil da vise seg to alternativer litt lenger opp i menyen. Klikk på den som bare heter Windows-brannmur.

 


I det nye vinduet som åpner seg klikker du på Slipp et program gjennom Windows-brannmuren på venstresiden i bildet. Du kommer til å få en sikkerhetsadvarsel, men det er bare å klikke Fortsett.


I vinduet som åpnet seg nå kan du først sjekke om du ser Mozilla Thunderbird i listen over programmer brannmuren forholder seg til. Hvis Thunderbird er der må du forsikre deg om at det er haket av i boksen på venstresiden av der det står Thunderbird eller Mozilla Thunderbird. Hvis du ikke ser programmet i listen klikker du på knappen Legg til program nede til venstre i vinduet.


I dette siste vinduet finner du Mozilla Thunderbird i listen, venstreklikker på det og klikker deretterOK. Klikk OK i neste vindu også. og lukk brannmurvinduet med krysset oppe i høyre hjørne.

Hvis det var brannmuren din som var årsaken til tidsavbruddet burde dette ha løst problemet.


Utvidelser til Thunderbird

Generelt om utvidelser.

Som i Firefox kan man installere utvidelser i Thunderbird. Selve installasjonsprosessen er litt annerledes, men ikke spesielt komplisert.

I dette artikkelen skal vi installerer og konfigurere følgende utvidelser:


Først og fremst, start Firefox, hvis det ikke kjører allerede. Det er mulig du blir møtt av følgende melding, hvor du eventuelt kan sette en hake i alle feltene. Da vil det fra nå av være Thunderbird som styrer alt som har med epost å gjøre på datamaskinen din:


 Installasjon og konfigurasjon av utvidelsen Norsk ordbok.

I Thunderbird, klikk på Verktøy->Utvidelser

I vinduet som åpnet seg ser du det står Hent utvidelser i blått nede i høyre hjørne. Klikk der.

Det neste som skjer er at nettleseren du har sagt skal være Standard nettleser vil åpne utvidelsesnettsiden til Thunderbird.

I nettleservinduet klikker du på Dictionaries på venstresiden.

Deretter må du rulle deg et langt stykke ned på siden (Har du et hjul på toppen av musen din? Bruk det, eller klikk Page Down på tastaturet ditt.), til du finner den norske ordboken. Høyreklikk Der det står Download Dictionary og last ned og lagre filen et sted hvor du finner den igjen senere!


Nå kan du, hvis du vil, siden du allerede er inne på nettsiden laste ned de andre utvidelsene vi skal installere. Prosessen er den samme; finn filen, og last den ned til et sted på datamaskinen din som du husker hvor er.

Adressene til de andre utvidelsene finner du her:

Det finnes naturligvis en lang rekke utvidelser til Thunderbird. Når du føler deg trygg på hvordan du installerer utvidelsene må jeg nevne følgende, som alle er nyttige: Signature Switch, Quicktext, SmtpSelect, Show InOut, Attachment Extractor, Display Mail User Agent, og til slutt LookOut.

-Og når du er blitt skikkelig varm i trøya foran pc'en kan du jo forsøke å installere dette, som gjør at kontaktene dine hentes fra Gmail-serveren, og ikke lokalt på datamaskinen. (Obs! Høyere vanskelighetsgrad enn andre ting her på Haagenrud.net!)


Nå som utvidelsen(e) er lastet ned kan du lukke nettleseren din og gå tilbake til Thunderbird igjen. Har du fortsatt Utvidelsesvinduet oppe? Hvis nei, klikk på Verktøy->Utvidelser igjen. Når vinduet har åpnet seg skal du denne gangen ikke klikke på Hent Utvidelser, men Installer nede i venstre hjørne.

Så til årsaken til at jeg nevnte at du måtte huske hvor du lagret filene du lastet ned i sted: Bla deg frem til der de ligger, og dobbeltklikk på ordbokfilen.


Som i Firefox spretter det opp et vindu (som teller ned fra 5) hvor du skal klikke på Installer.


Når installasjonen av ordboken er gjennomført må du starte Thunderbird på nytt for å kunne ta den i bruk. Klikk på Start Thunderbird på nytt.


Da er ordboken ferdig, og vil automatisk bentyttes når du skriver epost. Dette kan du endre hvis du vil, til at den i stedet sjekker rettskrivingen din når du har skrevet ferdig eposten og klikket på Send. Ønsker du dette klikker du på Verktøy->Innstillinger og velger deretter fanen Skriving. Her gjør du de ønskede innstillinger.

 


 Konfigurasjon av utvidelsen Image Zoom.

Først og fremst, last ned og installer Image Zoom, før du restarter Thunderbird

Ingen konfigurasjon av Image Zoom er nødvendig. Har du mottatt en epost med et bilde som er så stort at du bare ser deler av det kan du høyreklikke på bildet og velge Image fit for å se hele bildet.


 Konfigurasjon av utvidelsen Contacts Sidebar.

Last ned og installer Contacts Sidebar, og restart Thunderbird.

Som du kan se blir nå kontaktene dine vist i Thunderbird nede til venstre, slik at du har konstant tilgang til dem. Ingen konfigurasjon av Contacts Sidebar er nødvendig.


 Konfigurasjon av utvidelsen Lightning.

Last ned og installer Lightning.

Vi skal gjøre flere konfigurasjonsinnstillinger i Lightning, men det tar vi senere, etter at vi har forberedt kalenderfunksjonen i Google Kalender ordentlig.


 Konfigurasjon av utvidelsen Provider for Google Calendar.

Last ned og installer Provider for Google Calendar.

Vi skal ikke gjøre noen innstillinger her.


Vel, da har vi installert de utvidelsene vi trenger for å klargjøre Thunderbird for epost og kalender fra Google. Neste skritt er å forberede kalenderen (Lightning) på Google.

Avhengig av hvilken nettleser du bruker vil menyen du får opp når du høyreklikker variere. I Firefox velger du Lagre lenke som, i Opera velger du Lagre lenke som, mens i Internet Explorer velger du Lagre mål som.

Ta Google Kalender i bruk

Også når du bruker Google Kalender på Internett er det et utrolig vellaget program. Det har norsk grensesnitt, er enkelt å forstå og har mange praktiske funksjoner.

Konfigurasjon av Google Kalender

Start yndlingsnettleseren din og besøk www.google.no, og klikk på Kalender oppe til venstre. Hvis du ikke allerede er innlogget må du gjøre det nå. (I den blå boksen på høyresiden.)

Google Kalender har mange funksjoner, men her skal vi bare lynkjapt gå igjennom hvordan det virker, i tillegg til at vi skal konfigurere det så det er tilpasset norske forhold.


Kalenderen er i prinsippet ikke vanskeligere å bruke enn at når du klikker på klokkeslettet på den datoen du ønsker å legge inn en avtale, så popper det opp et lite vindu du kan skrive avtalen inn i. Klikk deretter på Opprett hendelse, og jobben er gjort!


Generelle innstillinger

Oppe til høyre i Google Kalender ser du det står Innstillinger. Klikk der. En fane merket Generelt åpner seg. Forutsetningen for innstillingene jeg foreslår under er at du er i Norge:

  • Språk: Norsk (bokmål)
  • Land: Norge
  • Tidssone: (GMT +01:00) Oslo
  • Datoformat: 31/12/2008
  • Tidsformat: 13:00
  • Uken starter på: Mandag
  • Vis helger: Ja
  • Standardvisning: Uke
  • Egendefinert visning: Neste 4 dager
  • Vis nåværende tid: Ja
  • Plassering: Oslo
  • Vis været der jeg er: Celcius
  • Vis hendelser du har avslått: Ja
  • Legg automatisk til invitasjoner i Min kalender: Ja

Klikk på Lagre, og du er ferdig med dette punktet.


Oppsett av sms-varsling fra Google Kalender til din mobil

Google Kalender har en glimrende funksjon som gjør at du får en sms med en påminnelse om avtalen du satte opp. (Du må ha abonnement fra Telenor, Netcom eller Tele2 for at dette skal fungere.)

Hvis du fortsatt har vinduet med Generelle innstillinger oppe kan du klikke på Konfigurering av mobil nesten øverst på siden. Hvis du er tilbake i kalenderen igjen må du først klikke på Innstillinger oppe til høyre.

Skriv inn mobilnummeret ditt, og klikk på Send bekreftelseskode. Deretter venter du på en sms fra Google.

I sms'en du fikk står det en kode du skal skrive inn nederst i nettvinduet. Klikk deretter på Avslutt oppsett.


Opprette kalendere til forskjellig bruk

Google Kalender lar deg ha flere kalendere. Disse skilles visuelt ved hjelp av farger. (Og navnet på kalenderen selvfølgelig.)

Du har allerede en kalender som heter det samme som Google-brukernavnet ditt, i tillegg til at du har fått en til da du sa du ville se været i kalenderen din. Denne heter, ikke overraskende, Vær.

For å vise deg hvordan vi jobber i Google Kalender skal vi nå opprette en kalender som kun skal brukes til å vise fødselsdagene til venner og kjente.

Hvis du fortsatt har vinduet med Generelle innstillinger oppe kan du klikke på Kalendere nesten øverst på siden. Hvis du er tilbake i kalenderen igjen må du først klikke på Innstillinger oppe til høyre.

Klikk på knappen Opprett ny kalenderog fyll inn følgende informasjon i det nye vinduet som vises:

  • Kalendernavn: Bursdager
  • Beskrivelse: Bursdagene til min familie og mine venner.
  • Sted: Oslo
  • Land: Norge
  • Tidssone (GMT +01:00) Oslo
  • Gjør denne kalenderen offentlig: Nei

Klikk deretter Opprett kalender nederst i vinduet. Du har nå fått en ny kalender som du kan se til venstre i kalendervinduet.


Bytt farge på en av kalenderene

Du blir glad av gult, og vil derfor bytte farge på bursdagskalenderen til gult.

Klikk på den lille pilen til høyre for der det står bursdager og klikk på fargen du ønsker. Bursdagskalenderen har nå byttet farge!


Registrere en (repeterende) hendelse i Google Kalender

La oss legge inn fødselsdagen til en eller annen i kalenderen.

Øverst på hver dag i kalenderen ser du det står et felt uten klokkeslett utenfor. Dette er en snarvei til heldagshendelser. Klikk der, på fødselsdagsdatoen til den du skal huske. Et nytt vindu åpner seg. Fyll inn navnet på vedkommende (sammen med fødselsåret, det hjelper deg til å huske hvor gammel han/hun blir).

I det lille sprettoppvinduet klikker du deretter på Rediger hendelsesdetaljer. I det nye vinduet merker du av at hendelsen skal gjentas årlig, før du klikker Lagre oppe på toppen. Nå vil denne avtalen vises i kalenderen din hvert år inntil du fjerner den igjen!


Dette var det vi trengte å gjennomgå av Google kalender. I neste avsnitt skal vi gå igjennom hvordan vi syr dette sammen med Thunderbird.


Sette opp Google Kalender i Thunderbird

Hver kalender i Google har en unik internettadresse, som er tilgjengelig hvis man har riktig brukernavn og passord. Det er dette vi skal benytte oss av i oppsettet vårt.

I Thunderbird

Start Thunderbird. Har du fulgt denne veiledningen skal du nå ha et ikon som heter Kalender nede i venstre hjørne i Thunderbird. Klikk på det.


Du er nå inne i kalenderen til Thunderbird. Som du ser på venstresiden har du allerede en kalender kalt Hjem. Denne ligger lokalt på pc'en din, og kan egentlig slettes (Høyreklikk på den og velg Slett) hvis du følger oppsettet her slavisk.

Uansett hva du gjør med Hjemskal du høyreklikke i det hvite feltet like under Hjem. Da får du opp en meny hvor du velger Ny kalender.


Et nytt vindu åpner seg, og må du huke av at kalenderen skal lagres på nettet:


I nettleseren

Start opp yndlingsnettleseren din og logg deg inn i Google Kalender. (Ikke lukk Thunderbird!)

Med Google Kalender oppe klikker du på den lille pilen ved siden av der det står Bursdager, og velger Kalenderinnstillinger i det lille vinduet som spretter opp.


Nå skal det ha åpnet seg et vindu som heter Bursdager detaljer. Kikker du langt ned på den siden se du det står Kalenderadresse på venstresiden, med tre fargede knapper til høyre. Knappen lengst til venstre av de tre heter XML. Klikk på den


Et grått varslingsvindu viser seg. Her ser du, tvers over hele bildet en laang nettadresse (i blå skrift). Det er den adressen som er din bursdagkalenders unike adresse på Internett, og den trenger vi for å få koblet den til Thunderbird. Høyreklikk hvor som helst på adressen og velg kopier.

Når lenken er kopiert går du tilbake til Thunderbird igjen.


Tilbake i Thunderbird

Gå til Thunderbird igjen.

Klikket du på neste etter at du haket av at kalenderen skulle lagres på nettet? Hvis nei, gjør det nå.

I vinduet du ser nå skal du huke av at det er en Google Kalender (Husker du utvidelsen Provider for Google Calendar? Det er her den gjør jobben sin...), i tillegg til at du må lime inn adressen du kopierte fra nettet i sted.

Høyreklikk i det hvite feltet ved siden av der det står Adresse, og velg Lim inn. Nå skal du se (slutten) av adressen du kopierte i sted.

Klikk deretter Neste


I dette vinduet skal du gi kalenderen et navn, og i mine øyne er det naturlig å kalle den det samme som det vi kalte den på Google Calendar, så vi skriver inn Bursdager. Det er også praktisk hvis kalenderen har den samme fargen her som den har i Google Kalender, så vi klikker på den grå firkanten og velger en gulfarge i stedet.

Klikk deretter Neste


I dette vinduet må vi oppgi brukernavnet og passordet vi har på Google. Brukernavnet er gmail-eposten din (ettellerannet@gmail.com), og passordet håper jeg du husker?

Så du skal slippe å skrive inn brukernavn og passord hver gang du ønsker å ta en titt på kalenderen din må du huske å sette en hake der det står Bruk passordbehandling for å huske dette passordet.

Klikk deretter Neste


Vinduet som åpnet seg nå er bare et informasjonsvindu som forteller deg at opprettelsen av kalenderen var vellykket!

Klikk Fullfør.


Ja, da har du koblet Google-kalenderen Bursdager og Thunderbird sammen. Husker du at du la inn bursdagen til en eller annen i Google Kalender i sted? Har du gjort alt riktig skal den nå også vises i Thunderbird. Ser du den i Thunderbird kan du være sikker på at du har gjort det riktig.

Husk at det kun er Bursdager-kalenderen vi har koblet til nå. Har du flere kalendere i Google Kalender må du gjenta denne prosedyren for hver kalender du ønsker å koble til.


Legge til en oppføring i kalenderen i Thunderbird.

Skal du legge til en oppføring i kalenderen er det bare å dobbeltklikke på tidspunktet du ønsker å lagre hendelsen. I vinduet som åpner seg fyller du inn relevant informasjon, men husk å velge riktig kalender å lagre hendelsen i! (Se området som er markert med gult i bildet under.)


Det var det, du har nå en Google-kalender integrert i Thunderbird. Gratulerer!

Du trenger ikke lukke ét program selv om du starter et annet. I dette tilfellet vil Thunderbird gå pent i bakgrunnen mens du arbeider i nettleseren. Når du skal tilbake til Thunderbird venstreklikker du bare på der det står Thunderbird på oppgavelinjen (Linjen nederst på skjermen, hvor startknappen og klokken er,), og så er det Thunderbird som er tilbake på skjermen igjen.
Menyvalget varierer avhengig av hvilken nettleser du bruker. I Firefox velger du Kopier lenkemål, i Opera velger du Kopier lenkeadressen, mens i Internet Explorer velger du Kopier snarvei.

Sette opp en RSS-konto i Thunderbird

Hva er RSS?

RSS er en forkortelse for Really Simple Syndication, og kalles ofte på norsk for Levende bokmerker.

Nytten du kan ha av RSS er at du automatisk holdes oppdatert på sider av interesse på Internett.

Veldig mange nettsider i dag har RSS integrert. Det vi skal gjøre her er å finne en nettside vi er interessert i (F.eks haagenrud.net), og sørge for at vi får beskjed i Thunderbird hver gang det publiseres en ny artikkel her.

I løpet av denne prosessen skal vi arbeide både i Thunderbird og nettleseren din, men vi starter i thunderbird

Opprette en RSS-konto i Thunderbird

Når du har startet Thunderbird, klikk på Verktøy->Kontoinnstillinger.

Klikk deretter på Legg til konto nede til venstre i det nye vinduet.


I det nye vinduet (Innstillinger for ny konto), velger du RSS nyheter og blogger. Klikk deretter Neste.


I det nye vinduet (kontonavn), kan du bare klikke Neste, forutsatt at du ikke ønsker å kalle kontoen for noe annet enn Nyheter og blogger.


Da var første skritt på veien unnagjort. Klikk Fullfør.


Du er nå tilbake i vinduet med kontoinnstillingene. Tar du en titt på venstresiden der ser du nå at kontoen Nyheter og blogger er opprettet. Merk den ved å venstreklikke på den én gang.

Sett deretter en hake i de tre øverste valgene. (Se etter nye artikler med x minutters mellomrom, Se etter nye artikler ved oppstart, og Vis artikkeloppsummering istedenfor å laste nettsiden.)

Klikk deretter på knappen Behandle abonnement.


Et nytt lite popupvindu viser seg, og her klikker du Legg til.

Nå skal vi starte nettleseren, men ikke lukk Thunderbird!


Finne en RSS-adresse i nettleseren

Gå på forsiden av haagenrud.net med yndlingsnettleseren din, og rull deg helt ned til bunnen av siden. Ned i venstre hjørne ser du et oransje ikon. Klikk på det.


Ikonet er egentlig bare en snarvei til adressen http://www.haagenrud.net/index.php?format=feed&type=rss. Denne adressen ser du nå i adressefeltet til nettleseren. Hvis du høyreklikker en gang i adressefeltet kan du kopiere adressen. Gjør det. Du kan deretter lukke nettleseren om du ønsker.


Tilbake til Thunderbird igjen

Nå må du gå tilbake til Thunderbird igjen. Her skal det nå være et lite vindu åpent, og i dette vinduet skal du lime inn adressen du kopierte fra nettet. (Høyreklikk i det hvite feltet til høyre for der det står Adresse (URL), og velg Lim inn.)

Sett en hake i feltet Vis artikkeloppsummering i stedenfor å laste nettsiden, og klikk OK.


Dette siste vinduet er i dette tilfellet bare til informasjon, og du kan lukke det med det røde krysset oppe i høyrehjørnet.

Lukk deretter kontoinstillingsvinduet også, slik at du er tilbake til standardvisningen i Thunderbird


Nå er ditt første RSS-feed eller levende bokmerke satt opp. Hvis du ser på hvilke mapper du har i Thunderbird ser du at det er kommet til en ny mappe, som heter Haagenrud.net -Velkommen!. Dette er bokmerkene fra haagenrud.net. Hver gang det blir skrevet en ny artikkel på denne hjemmesiden (og som er plassert på haagenrud.nets forside) kommer et sammendrag av artikkelen til å vises her, som om du skulle ha mottatt en epost. Ønsker du å lese hele artikkelen kan du klikke på den blå teksten til høyre for der det står Nettsted.


Med dette er artikkelen om Thunderbird fullført. Jeg håper du fant nytte i dette, og at du kommer tilbake senere for å lese de andre artiklene i artikkelserien!

2 kommentarer

  1. E Haagenrud på 11. april 2008 kl 12:48

    Tilleggsinformasjon:

    Vær oppmerksom på at hvis du sletter den lokale kalenderen til fordel for kun Google-kalendere vil det ikke være mulig å legge inn oppgaver, ettersom Google Kalender ikke støtter oppgaver, kun hendelser!

  2. Heine Skipenes på 5. juli 2009 kl 09:08

    installering

    Etter å ha sitti og knødd med dette her en liten time var guiden din meget nyttig! Takk!

Legg igjen en kommentar